Afgelopen week is Amsterdam gebombardeerd. Amsterdam Dance Event neemt eens per jaar Amsterdam in zijn grip, schudt de stad eens stevig los van het gewone, dagelijkse, saaie. Je kunt er niet om heen, in alle clubs zijn er ADE evenementen. Dag en nacht. Je kunt er niet aan ontkomen: De elektronische kicks, beats en bass komen je tegemoet vanuit alle Amsterdamse panden. De geprogrammeerde DJ’s begrijpen dat ze er meer dan anders belang bij hebben zich van hun beste kant te laten zien. Ze trekken trekken dus tracks uit hun CD-hoesjes die klinken als donkere maar kristal heldere diamanten… Natuurlijk kan ik als groot techno-fan niet achterblijven en ben ik ook naar een party geweest. ‘Pressurize’ in Dansen bij Jansen was intiem, warm, rauw en straight up techno. No muss no fuss. Nice. Maar meer wil ik er even niet over kwijt.
Een paar dagen geleden dacht ik namelijk dat ik wilde schrijven over Erykah Badu. Of moet ik zeggen Lo Down Loretta Brown? Mijn favoriete zangeres is namelijk een DJ-carriere begonnen en stond afgelopen woensdag tijdens ADE in North Sea Jazz Club de ene na de andere geweldig Hiphop plaat aan te slingeren. Zelf was ik er niet bij, maar ik fantaseerde die dag over een billenschuddende schoonheid die tijdens het spinnen niet bang is de mic te pakken om te freestylen in rap of zang. Want van beide markten is ze thuis. Fantastisch hoe Erica Wright, aka Erykah Free, aka Erykah Badu en dus nu aka Lo Down Loretta Brown zich muzikaal blijft vernieuwen en dat ook nog eens magnifiek doet. Bruut hoor.
Maar toch werd ik vorige week door iets anders gegrepen: Het heet ‘Life Round Here’. Een nummer van James Blake met Chance the Rapper. Het nummer staat sinds zaterdag 12 oktober op Vimeo en is inmiddels al zo’n 10.000 keer bekeken. Door mij. Ik ben betoverd door dit geweldig duistere maar melodieuze, rauwe maar harmonieuze stukje muziek. James Blake’s composities hebben vaak een grimmig en koel karakter. Maar zijn stem geluid lijkt dat ijzige gevoel te smelten. Precies met die formule heeft hij ook dit nummer in elkaar gezet. Maar zonder Chance the Rapper was het nummer niet compleet. De twintig jarige rapper uit Chicago heeft zich met twee mixtapes in twee jaar tijd ontwikkeld tot een nieuw groot talent. Een woordengoochelaar met een fantastisch flow die me zelfs hier en daar aan Kanye West deed denken. Zelf had ik voor dit nummer nog nooit van Chance gehoord. Maar hij heeft samen met Jame Blake mijn hartje sneller doen kloppen en er was geen techno-DJ of Afro Amerikaanse superwoman die een wending aan deze column kon geven.